donderdag 26 april 2007

Gevorderden: Analyse van de title tag

De title tag is belangrijk in de SEO, het geeft immers de titel van je pagina aan. Maar hoe bepaald google welke waarde die geeft aan ieder woord van de title tag?

Ik heb hier zelf een idee over, let op dit is een IDEE, ik heb dus totaal geen zekerheid of het zo is, maar dit is naar mijn mening de meest efficiëntste manier om de title te beoordelen. Dit is een speculatie.

Ik denk dat het hele ranking systeem gebaseerd is op punten, en voordat je opeens aan pagerank gaat denken moet je eerst de pagerank totaal vergeten. Dat heeft er niks mee te maken.
Ik denk google een bepaald aantal punten geeft aan iedere factor van relevantie. Zo ook aan de title tag. Even een voorbeeld.
Stel de title tag is: "Ik ga de pvmultimedia seo contest winnen" en stel dat er 100 punten verdeelt worden over de keywords in de title tag. In dit geval zijn er 7 keywords, maar de woorden ik, ga en de zijn woorden die er uit gefilterd worden aangezien dit geen echte keywords zijn. De woorden pvmultimedia seo contest winnen blijven dus over voor de 100 punten. Dit zijn 4 woorden, ieder woord krijgt dus 100 / 4 = 25 punten.

Waarom is dit zo efficiënt? Omdat hierdoor meteen een spamfilter gecreerd is! Als ik namelijk kwaad in de zin heb, en 100 woorden in de title tag plaats, krijgt ieder woord 1 punt, en dat is bijna niks! Waardoor het dus geen nut voor mijn ranking zal hebben.

Er gaan ook speculaties rond dat de eerste woorden in de title tag het belangrijkste zijn, ook hier kun je een tweede punten systeem voor verzinnen die de woorden vooraan de tag meer punten geeft dan woorden achterin de tag.

Ook kun je nog bijbehorende algoritmes en filters verzinnen die het gebruik van dubbele keywords tegengaan, of woordcombinaties zoals de driewoordige keyphrase pvmultimedia seo contest. En wellicht nog een filtertje die een combinatie van achtereen volgende keywords belangrijker vindt dan keywords die door elkaar staan. Zoals bij het voorbeeld in deze post de combinatie pvmultimedia seo contest belangrijker zou kunnen zijn dan seo pvmultimedia contest. Omdat ze oorspronkelijk ook in die volgorde staan. En zo kun je nog wel even doordenken over alles wat je er mee kan doen.

Verder kan deze methode ook wel toegepast worden op vele andere factoren in de onpage optimalisatie zoals de heading tags, de teksten op een pagina, description tag enzovoorts.

Geen opmerkingen: