donderdag 26 april 2007

SEO voor beginners: onpage optimalisatie

Zo het is ondertussen wel eens tijd geworden voor een informatieve post op deze onzin blog. Ik ga in deze post uitleggen wat de beste onpage optimalisatie is voor je website, en waar je op moet letten. Ik zal natuurlijk voorbeelden gebruiken en in dit geval geval maak ik een voorbeeld voor de keywords pvmultimedia seo contest.

Title tag: Dit is de titel van je pagina, hier staat dus in waar de pagina over gaat. Logischerweijs is deze title dus een van de belangrijkste teksten op de hele pagina, en moet je dus pvmultimedia seo contest in je titletag zetten als je hoog wilt scoren op die zoekwoorden. Zorg er wel altijd voor dat je de title tag zo kort mogelijk houdt. Tenminste dat is mijn mening.
Ook moet je ervoor zorgen dat het een normale nederlandse zin/zinsdeel is, dus geen opsomming van keywords, dit wordt namelijk snel als spam gezien en heeft geen nut.

Heading tags: Dit zijn de titels van de stukken tekst op je pagina. H1 is de belangrijkste, daarna H2, H3 enz. zorg er dus voor dat je een korte duidelijke heading schrijft en zorg er ook voor dat de keywords in de tekst eronder ook daadwerkelijk erin staan. Let op, gebruik bij de h2, h3 enzovoorts niet iedere keer weer de exacte keywords pvmultimedia seo contest, maar maak combinaties met die keywords. Bijvoorbeeld h1: pvmultimedia seo contest, en dan h2 pvmultimedia seo contest geschiedenis. ofzo, dat je dus niet de exachte h1 overneemt maar er een variatie van maakt. Zorg er ook voor dat er maar 1 H1 is op de pagina en hoogstens 2 H2's en zorg er voor dat er bij iedere Heading minstens 1 of 2 paragrafen text staan.

Meta tags: Iedereen zit tegenwoordig te roepen dat deze totaal geen waarde hebben. Niet in keyword density nee. Maar ze zitten nog wel ingebakken in het algoritme denk ik. Zie het als een oud huis, je kunt nou eenmaal niet zomaar even de fundering weghalen, je kunt er wel omheen uitbouwen. De meta tags hebben dus qua keyword density een waarde van 0. Maar ik denk dat er zeker nog wel spamfilters zijn die kijken naar de meta tags. Want het is nog altijd een mooie manier om spam te ontdekken. Zorg ervoor dat in je description ieder keyword maar 1 keer staat, en dat de description niet te lang is, hij moet bij de listing in google passen. Zorg er ook voor dat er geen belangrijke keywords in de description staan die niet in je pagina content voorkomen. Dit geld ook voor je keywords, zet geen keywords in je meta keywords als de keywords zelf niet op je pagina voorkomen. Dus geen typo's enzo! Houd ook de keywords tag kort en krachtig met hoogstens 10 keywords. Zelf gebruik ik vaak niet meer dan 4 keywords in de keywords tag.
Zorg er ook voor dat je description mensen aanspreekt om op je listing te klikken. Dit is namelijk de beschrijving die bij je listing in google komt te staan. En een van de onderdelen van het algoritme van google is de click thru rate. Hoe meer mensen op jouw listing klikken hoe hoger jij zult komen te staan. Dit zal geen grote positieverschuivingen opleveren maar alle beetjes zijn meegenomen, of ze nu zichtbaar helpen of niet.

Teksten: De teksten zijn nog altijd een belangrijk deel van de onpage optimalisatie. Zorg ervoor dat er veel teksten op je webpagina's staan. Hoe meer teksten hoe beter. En zorg er ook voor dat je keywords in iedere paragraaf wel een eens voorkomen. Dus bij deze zet ik in deze paragraaf nog even de keywords pvmultimedia seo contest om ervoor te zorgen dat de keyword density omhoog gaat. Je kunt ook meerdere paragrafen gebruiken om verschillende keywords te promoten. Maar let ook hier weer op dat je niet gaat overdrijven met je keywords.

Linkstructuur: Ook dit is belangrijk, linken naar interne pagina's. Als je niet naar interne pagina's linkt zullen ze ook niet gevonden worden. En zorg er hierbij voor dat de links gevolgd kunnen worden door browsers die geen javascript, flash en frames ondersteunen. Dit ondersteunt google tot op heden ook niet, hoewel er twijfels zijn over javascript en frames.
Ook moet je ervoor zorgen dat je niet alle links naar interne pagina's vanaf de index pagina linkt, je kunt beter de belangrijkste pagina's vanaf de index pagina linken, en de daarna belangrijkste links via een van die subpagina's linken. Hierdoor krijg je een soort boomstructuur.

Overig: De overige kleine dingetjes zoals de alt text bij images zijn wel belangrijk, ook kun je een title meegeven aan je links. Verder kun je bold, underline en italic gebruiken om keywords aan te duiden, ook hiermee moet je niet overdrijven. Verder kun je eventueel nog kijken naar de verhouding code - tekst op je pagina's. Hoe meer tekst in verhouding tot 'nutteloze' code hoe beter. Maar echt veel invloed zal het niet hebben. Dus om de vraag die nog wel eens voorbij komt of strong beter is dan b. B is beter omdat de tag korter is, maar het is zo'n klein verschil dat je het wel kan verwaarlozen. 1 backlinkje kan dat verschil 10 keer compenseren. Maargoed, als je toch bezig bent kun je er op letten.


Verder zullen er vast nog meer factoren zijn, maar dit is wat ik nu even kan bedenken. In een volgende post zal ik even mijn theorie over de title tag toelichten om je beter te laten begrijpen hoe je de title tag moet inrichten.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, en laat gerust een bericht in de comments achter.

Geen opmerkingen: